BIOLOGIA / GEOLOGIA 3r ESO 6a PART

Benvolguts alumnes,

Avui us proposo la lectura d'aquest text que tant d'actualitat està:

Què és un virus?






Aquests dies s'estan parlant constantment de  #SARSCoV2 y #COVIDー19
Algunes persones (incloent del meu entorn més proper) m'han confesat que realment no entenen bé això dels virus, per aquest motiu aquesta entrada...

QUÈ ES UN VIRUS?

Vaig a intentar simplificar MOLT (i em costarà perquè els virus, encara que puguin ser molt dolents, resulten fascinants des d'un punt de vista evolutiu 😎). 
Comencem: Podem imaginar que un virus és una capseta petitona amb una miqueta de material genètic a dins.


Amb "capseta petitona" em refereixo a que, en general, no es poden veure amb un microscopi típic: Són capsetes submicroscòpiques. 
Més coses. En un virus de determinada espècie, cada "individu" rep el nom de VIRIÓ
.

I dic "individu" amb cometes enormes, perquè una cosa fascinant en els virus és que estan al límit entre lo viu i lo mort. —Llavors, els virus són formes de vida? Crec que la majoria de biòlegs dirien que NO. Però dependrà del científic a qui li preguntis 😅😉



El cas és què, quan tens un refredat i estornudes, per exemple, a prop de la taula, molts virions poden quedar a sobre. I allà es quedaran........ perquè, quan ens fixem en un d'aquests virions en concret, resulta que no fa "RES".



El virió a la taula NO es mou per sí mateix, NO s'alimenta, NO es divideix en dos per reproduïr-se (això és la reprocucció a-sexuals pròpies de bactèries! 😜), ... a aquest virió fa menys coses que un gat de porcellana!! 😄

El virió sobre la taula és com un gra de sorra petitíssim. Allà es queda ... fins que, per exemple, es degrada per falta d'humitat, es "trenca" quan netegem amb algun producte de químic, etc.


—Però els virus no són perillosos!?
Sí, si poden ser perillosos. Però no quan estan "tirats" a sobre de la taula 😉. El perill pot arribar quan entren en el cos d'un animal ... per exemple en un cos humà 😱


Si algú entra en contacte amb partícules d'un virus, al tocar aquesta taula i després tocar-se els ulls amb els dits, a l'estar en una habitació amb gent que tossi o tingui estornuts, al mantenir relacions sexuals sense protecció... ...llavors els virions poden entrar en el seu cos.


I és quan comença la batalla!!
Perquè aquestes cosetes microscòpiques i inerts són unes autèntiques dolentes 💣💥💨👹
Amb l'aire, la sang, la mucositat, ... els virions poden acabar arribant a diferents parts del nostre cos.

Quan un virió contacta amb la cèl·lula adequada, aquesta cèl·lula està en seriosos problemes. Com hem dit, un virió està format per un mica de material genètic i una "capseta" que el protegeix. Als virus que infecten a animals, aquesta "capseta" se li sol anomenar COBERTURA vírica.


La cobertura té a la seva superfície unes peces que són "la clau". Recordeu el dibuixet del Coronavirus que ens ensenyen a totes hores? ¿aquella esfera amb moltes cosetes que sobresurten? ¡¡Aquelles peces sòn les que permeten "obrir la porta" per entrar a la cèl·lula!!


Cada peça de l'envoltura vírica està feta amb una proteïna especial. Les cèl·lules del nostre cos també tenen proteïnes d'aquest tipus a la seva superfície. Serveixen perquè les cèl·lules es comuniquin entre sí, perquè el nostre organisme les reconegui com "amigues", etc.


I els virus "s'aprofiten" d'això. Les peces que sobresurten en l'envoltura dels virions encaixen en peces que hi ha a la superfície d'algunes de les nostres cèl·lules. Llavors l'envoltura es fusiona amb la membrana de la cèl·lula ¡¡ i el virus entra !!


Com el lladre que aconsegueix obrir la cambra cuirassada d'un banc, el virió obté l'opció que el seu material genètic es coli a la cèl·lula. El virió a la taula no era capaç de fer res, no podia fer còpies del seu material genètic. Però ara la cosa canvia MOLT.


Ara el material genètic del virió està dins de la cèl·lula i aquesta és una màquina de copiar i fabricar !! El virió és com un hacker que pirateja "el sistema" i posa a treballar per ell a la maquinària cel·lular.


A poc a poc la cèl·lula s'omple de còpies del material genètic del virió i còpies de les peces necessàries per formar la "capseta" que portarà dins el material genètic. Ambdues coses s'uneixen, surten de la cèl·lula emportant-se part de la membrana* ... i ja tenim nou virió


En realitat, MOLTS nous virions que van emergint de la cèl·lula i estan llestos per repartir el procés sempre que s'adhereixin a altres cèl·lules del tipus apropiat. En resum: els virus són paràsits que només poden reproduir-se "hackejant" a atres organismes.


—Per què alguns virus produeixen malalties només en un únic teixit? exemple: vies respiratòries.
Perquè les cèl·lules de cada tipus de teixit tenen en la seva superfície unes proteïnes característiques (aquelles peces que "reconeixen" els virions).


—Per què diuen que no s'ha de fer servir antibiòtics contra virus?
Els antibiòtics (="CONTRA EL QUE ESTÀ VIU" 😉) són substàncies que típicament afecten de manera important a l'activitat de cèl·lules vives (ex: bactèries). I els virus NO són vida en forma de cèl·lula!!
—Què hi ha de les mutacions? Van dir a la TV que quan un virus "se sent amenaçat" muta i s'adapta?
Entenc que a vegades es diuen aquestes coses per intentar explicar la situació de manera simple ... ... PERÒ ÉS "MASSA INCORRECTE" INCORRECTE i indueix a posteriors errors.


Els virus NO MUTEN PER ADAPTAR-SE a algun fet. Es produeixen mutacions "constantment", per exemple: perquè la cèl·lula que fabrica còpies de material genètic del virus "fa" alguns errors, perquè hi ha errades a l'hora de "muntar" las peces dels nous virions, etc.
Així que, de vegades, apareixen mutacions dins d'una espècie concreta de virus. Algunes poden veure's seleccionades positivament, pel que hi haurà major quantitat de virions amb aquesta mutació en la següent "generació". Altres són seleccionades negativament ...


Aquestes van desapareixent. Per exemple, un estudi que ha analizat 103 seqüències genètiques (genomes) de SARS-CoV-2 ha trobat mutacions en 149 posicions de la seqüència. El mateix estudi indica que dins del SARS-CoV-2 hi ha dos "grups" de virions*.


Un d'aquests grups resulta una mica més contagiós i provoca una malaltia anomenada #COVIDー19 una mica més perjudicial. I, com hem vigilat molt a les persones que estaven greus, sembla que hem seleccionat negativament a aquest grup de virions més perjudicial (els hem tornat menys freqüents).

[*nota: l'estudi que parla d'aquests dos tipus de soques, ha sigut molt criticat per alguns científics i, probablement, encara queda molt per discutir sobra la validesa d'aquestes deduccions]

Per cert, un virus que resulta massa letal pot ésser contraproduent. Pensem-ho: Els virions necessiten cèl·lules vives per poder multiplicar-se! Si el virus mata a tots els animals als que infecta, arriba un punt en el que hi ha noves cèl·lules que infectar.


Alguns virus són molt letals en una espècie, però al mateix temps, causen molt poco o cap mal en altre espècie. Aquesta segona espècie és el reservori natural del virus, i assegura la supervivència de dit patògen. D'aquí la por al famós "salt entre espècies".
 

En fi, lo dels virus és al·lucinant. Són la cosa biològica més numerosa en el nostre planeta. Hi ha moltíssim tipus: "capsetes" de formes molt variades, amb envoltura i sense envoltura, penetren cèl·lules de diferents maneres, infecten a animals, a plantes, a fongs, a bactèries... inclòs a altres virus!! (però aquesta és una altra història... per un altre dia 😉).
També són interesantíssims des d'un punt de vista Evolutiu: La seva mania de ficar-se en cèl·lues i fer-les servir com a "fàbriques" ha causat transferència horitzontal de gens (des d'una espècie a una altra diferent!!). I sembla que alguns grups de virus ja coexistien amb L.U.C.A.*


[*nota: (last universal common ancestor) seria la hipotètica primera forma de vida de la que descendim totes les espècies vives existents (i extintes)].

Referències

ACTIVITAT 1:
Realitza un informe sobre qualsevol informació sobre els virus. No necessàriament ha de ser sobre el coronavirus, sinó de qualsevol de tots els que existeixen. Busca informació a diferents webs, contrasta-la, anota totes les web d'on la treus aquesta informació i realitza teva pròpia webgrafia. Investiga, et deixo que puguis parlar del que et vingui de gust a sobre dels virus (només dels virus). Inclou fotografies, imatges, (sempre indicant peu de pàgina recorda!), esquemes, gràfics... fins i tot, pots cercar i aprofitar retalls de premsa... però mai copiar/enganxar, sinó modificar-ho amb les teves paraules...

ACTIVITAT 2:
Respon a les següents preguntes:

1. Què conté la "capseta" la capseta petitona que envolta un virus?
2. Quin nom rep cada individu d'una determinada espècie de virus?
3. Els virus es poden considerar formes de vida? Raona la teva resposta.
4. Quines són les funcions vitals que realitza un virus?
5. És el mateix un virus que una bactèria?
6. Com s'anomena la "capseta" que envolta el virus?
7. Quin és l'objectiu del virus i què fa un cop aconsegueix entrar a dins d'una cèl·lula?

Converteix-te en un divulgador científic.

Comentarios

Entradas populares de este blog

BIOLOGIA / GEOLOGIA 3r ESO: TREBALL OPCIONAL 4a PART.

BIOLOGIA / GEOLOGIA 3r ESO: CORRECIÓ 3a i 4a PART

BIOLOGIA / GEOLOGIA 3r ESO: TREBALL OPCIONAL 1a PART APARELL RESPIRATORI