BIOLOGIA / GEOLOGIA 3r ESO: TREBALL OPCIONAL 5a PART

Bon dia nois i noies!!

Espero que estigueu molt bé, aprofito per dir-vos que us trobo a faltar!!

Avui us porto una activitat en la que haureu de realitzar observacions científiques com si estiguéssim al laboratori:



OBSERVACIONS I EXPERIÈNCIES SIMPLES


QUIN ALIMENT DURA MÉS? 

En general, tots els aliments es deterioren amb el pas del temps, però tots no ho fan  a la mateixa velocitat. De vegades, el deteriorament dels aliments no és observable. D’altres, en canvi, es veu  a primera vista, com ara quan el producte es floreix. 

Procediment:

Esbrina en quina mena d’aliments  creixen millor les floridures.
Prepara uns quants pots de vidre, de melmelada o similars, i introdueix en cadascun una  mostra d’un aliment diferent. Et suggerim els següents: pa de motlle, carn, un grill de  taronja, blat, melmelada de fruita i formatge. Deixa els pots oberts a la cuina, al costat d’una finestra oberta, durant un o dos dies.  A continuació, tapa els pots i observa’ls per esbrinar en quins es produeix abans el  creixement de floridures. Extreu-ne conclusions a partir del que observes. 

L'ELABORACIÓ DEL IOGURT

El iogurt és un aliment que es produeix quan la llet es «talla». Es dóna pel creixement dels  bacteris de l’àcid làctic en la llet. Aquests microorganismes fan que la llet es torni àcida, fet  que, al seu torn, motiva que les proteïnes que formen part de la llet deixin de ser solubles.

Procediment:

Preparar iogurt és molt fàcil. Tan sols cal afegir a la llet els bacteris de l’àcid làctic i posar-la  a una temperatura d’uns 37 ºC, perquè els bacteris creixin i produeixin l’àcid.
Omple les tres quartes parts d’uns quants gotets amb llet bullida i deixa’ls fins que la llet es  temperi. Afegeix una culleradeta de iogurt a cada got i barreja-ho bé. Deixa els gots a uns  30 ºC durant 8 hores. El millor és utilitzar una iogurtera casolana.

ELS ALIMENTS ES TRANSFORMEN

Tot i que molts aliments es consumeixen en cru, el que és normal és que els elaborem, és a dir, que els cuinem prèviament. En aquest procés, els aliments es transformen en  substàncies diferents. Ho pots comprovar si elabores caramel.

Procediment:

Pregunta a casa si pots utilitzar alguna cassola per fer l’experiment. No s’hauria de fer  malbé, però mai se sap...
Afegeix una tassa de sucre i mitja d’aigua a la cassola i escalfa-la al bany maria. Arriba un  moment en què es comença a fondre i a canviar de color. Treu la cassola del foc (recorda  que t’has de posar els guants de cuina).
Com pots veure, el caramel és una substància diferent del sucre. El color és diferent, el gust  és diferent... És, simplement, una transformació. És recomanable que aquest experiment el facis amb un adult, perquè el carmel agafa molta temperatura i podries cremar-te.

ACTIVITATS

1. Per què es deterioren els aliments amb el pas del temps? Indica algunes manifestacions (canvi de color, olor, gust, etc.) que et permetin detectar-lo.

2. Per què la llet es manté en el seu envàs intacte durant mesos i no obstant això quan s’obren s’han de guardar  a la nevera i consumir-se ràpidament?

3. Podríem accelerar la fabricació de iogurt realitzant el procés a 80 °C? Per què no es fa malbé la llet que es manté 8 hores a 30 °C durant la fabricació del iogurt? Respon i raona aquestes dues preguntes.

4. Tenen el mateix gust els aliments crus que cuinats?  Per què?


Us envío una abraçada!! 😚

Verònica Cruz


Comentarios

Entradas populares de este blog

BIOLOGIA / GEOLOGIA 3r ESO: TREBALL OPCIONAL 4a PART.

BIOLOGIA / GEOLOGIA 3r ESO: CORRECIÓ 3a i 4a PART

BIOLOGIA / GEOLOGIA 3r ESO: TREBALL OPCIONAL 1a PART APARELL RESPIRATORI